Google Passages. Despre SEO de conținut, într-o nouă abordare

Google a anunțat, nu fără mândrie, că a lansat un algoritm nou-nouț, ce vine să îmbunătățească performanțele algoritmilor deja celebri Google RankBrain și Google BERT, bazați pe inteligență artificială, și care au ca principală funcționalitate, să învețe comportamentul utilizatorului de internet.

Citește și: Optimizarea paginilor site-ului pentru Google BERT și Rank Brain

Așadar, noul algoritm se numește Google Passages și reprezintă o nouă abilitate a mașinii de inteligență artificială Google – aceea de a înțelege și de a interpreta corect pasajele / secțiunile conținutului text dintr-o pagină web:

“By better understanding the relevancy of specific passages, not just the overall page, we can find that needle-in-a-haystack information you’re looking for.”

Urmarea anunțului făcut de Google a fost una firească: John Mueller, Webmaster Trends Analyst în echipa Google, a primit o serie de întrebări legate de … ce facem noi, specialiștii SEO, cu acest nou algoritm.

John Mueller spune că acest algoritm nu vine să indexeze separat secțiunile dintr-un text. Este doar o modalitate prin care motorul de căutare va înțelege și va aprecia calitatea și relevanța fiecărei secțiuni din textul unei pagini web. Dacă până acum se raporta la conținutul text al paginii în ansamblu, acum va merge mai departe, prin înțelegerea fiecărui paragraf, în parte.

Același Muller spune că motorul de căutare a dezvoltat acest nou algoritm – Google Passages, pentru că paginile web au în general un conținut dezordonat, nu foarte bine structurat pe topicuri și paragrafe cu titluri clare. În aceste condiții, aprecierea relevanței unei pagini devine dificilă pentru roboții de indexare și ranking.

În același timp, Google Passages vine în sprijinul utilizatorilor care sunt interesați de o anumită informație pe care o găsesc într-o secțiune a paginii web. Acum Google va putea să indice într-un fel sau altul, pasajele sau secțiunile care răspund cu precizie căutării efectuate de utilizatori.

Cum se schimbă paradigma a ceea ce numim SEO de conținut 

Integrarea algoritmului Google Passages ne duceimediat cu gândul la structurarea conținutului într-o manieră mai clară, mai evidentă pentru utilizatori și pentru roboții de indexare și ranking. Dacă ne construim conținutul unei pagini pe secțiuni, atunci vom avea în vedere, pe lângă topicul principal – general al textului, un set de sub-topicuri.

Pentru a construi un text astfel structurat, vom realiza mai întâi o strategie de topicuri și sub-topicuri care să compună împreună un text bine legat, logic și relevant.

Am vorbit despre modul în care pregătim strategia de realizare a unui conținut orientat către utilizator și către intențiile de căutare:

Acum abordăm modul în care titlurile secțiunilor din pagini sunt importante pentru ranking, dar și din punct de vedere al experienței utilizatorilor (User Experience).

Optimizarea titlurilor din pagina web – Heading Tags

Despre optimizarea paginilor web și importanța tag-urilor am mai vorbit și știm că modul în care acestea sunt apreciate de către algoritmii de ranking Google se modifică pe măsură ce motorul de căutare se adaptează comportamentului utilizatorilor și tehnologiilor web.

Titlurile din pagina web – Heading Tags – sunt tag-uri HTML pentru definirea titlurilor și a sub-titlurilor conținutului text; ierarhia celor 6 H-uri definește importanța paragrafelor de text și organizarea acestora începând cu H1, H2… până la H6.

John Mueller din echipa Google a dat curs întrebărilor legate de importanța H-urilor pe care le-a primit și a dat mai multe lămuriri de care să ținem seamă în strategiile noastre de optimizare:

  • titlurile (Heading Tags) dintr-o pagină web ajută roboții Google să înțeleagă mai bine conținutul text al acesteia;
  • aceste titluri definite ca tag-uri HTML sunt importante și pentru optimizarea imaginilor asociate unui text:

“So in particular when it comes to images, that’s something where headings and the context of that image helps us a lot to understand where we should be showing that image in search.

… images are not text. We don’t automatically know what we should be showing it for.” Spune John Mueller

  • H-urile nu sunt singurele criterii de ranking din pagină dar sunt criterii importante de ranking.

Importanța headings-urilor în optimizarea paginilor web a mai fost abordată de multe ori, iar Google părea să nu le mai acorde un loc în topul factorilor de ranking.

De această dată, abordarea s-a schimbat iar John Mueller ne spune acum că aceste Heading Tags sunt un factor de ranking foarte important.

Însă rolul este puțin diferit acum: Mueller ne spune că nu contează foarte mult dacă un paragraf dintr-un text are un titlu definit ca H1 / H2 sau H5. Pentru roboți este important acel titlu pentru că poate să identifice topicul (cuvântul cheie) al paragrafului.

De asemenea, spune ca tag-ul H1 este foarte important pentru că este un reper pentru înțelegerea conținutului acesteia, dar o pagină web poate foarte bine să aibă o poziție bună în ranking-ul Google și fără H1 sau chiar fără Heading Tags.

Info și imagini