RankBrain, Inteligenţa Artificială Google – implicații SEO

Despre RankBrain, “Machine Learning” sau Inteligenţa Artificială Google vorbim de prin 2015 și știm că este o maşină, un robot care învaţă comportamentul utilizatorului uman de internet: învaţă cum gândeşte o fiinţă umană care caută informaţii pe internet, cum îşi formulează căutările, ce tipuri de site-uri preferă şi accesează mai des şi, mai ales, de ce le preferă pe acestea.

De asemenea, știm că utilizatorii își schimbă comportamentul, odată cu evoluția tehnologiei și a accesului mai ușor la informație. Ei își rafinează permanent modul în care apreciază informația pe care o găsesc.

Avem de-a face cu un utilizator de internet mai informat și mai selectiv, mai pretențios și mai atent la detalii, un utilizator pentru care nu mai contează doar informația sau produsul ori serviciul pe care un website le prezintă, ci și modul în care interacționează cu website-ul.

Utilizatorul este atent și la “tonul vocii”, la tot ce ține de aspectele care “umanizează” o pagină web: atitudinea deschisă, empatia, onestitatea și claritatea mesajului.

În aceste condiții, RankBrain – Inteligenţa Artificială Google este într-o continuă schimbare, o adaptare permanentă la evoluția comportamentului utilizatorilor.

Modul în care Google apreciază paginile web și le listează în paginile de rezultate la o căutare (SERP), este într-o continuă schimbare, iar specialiștii SEO trebuie să încerce să țină pasul cu aceste schimbări.

Citește și: Despre RankBrain, inteligenţa artificială Google

Din punct de vedere SEO, vorbim despre 2 coordonate principale pe care se construiește o strategie de optimizare corectă și eficientă: optimizarea conținutului și optimizarea tehnică a unui website. Pornind de aici, putem să abordăm mai multe componente ale optimizării unui website, care au impact asupra strategiei generale de optimizare:

1. Optimizarea conținutului sau ce a învățat RankBrain de la utilizatorii de internet

Trecem pe listă lucruri care nu sunt noi, dar sunt foarte importante pentru o strategie SEO care își propune să țină pasul cu tehnologia de ranking Google. Când vorbim despre strategia SEO de conținut, nu mai vorbim de stabilirea unei liste de topicuri sau cuvinte cheie și ce text să scriem pentru acestea, ci despre o planificare atentă și exactă a ACTUALIZĂRII listei de topicuri și a conținutului text din paginile unui website.

Ce a învățat RankBrain de la utilizatorii de internet? A învățat să își schimbe comportamentul de căutare a informațiilor de pe internet, a învățat să aprecieze conținutul nou și de foarte bună calitate.

Astfel, calendarul sau planificarea strategiei SEO de conținut pe care o construim pentru un website va avea ca principii:

  • conținut actualizat, relevant și util, prezentat într-un format adaptat la toate tipurile de device-uri (desktop sau mobile);
  • optimizarea pentru intenția de căutare a consumatorilor; trebuie să înțelegem foarte bine comportamentul consumatorilor din domeniul nostru de activitate, să identificăm micro-momentele ce compun întregul proces de căutare / informare / achiziție sau „buyer journey” și oportunitățile de vânzare;
  •  experiența pe care o oferă conținutul este foarte importantă pentru utilizatori – modul în care întregul conținut al unui website armonizează conținutul de tip text, imagini și video în paginile sale;
  • conținutul nou, de actualitate și foarte „proaspăt” este, de asemenea, apreciat de utilizatori; uneori este dificil să ținem pasul cu ultimele tendințe în privința intereselor utilizatorilor, cu modul în care publicul țintă pe care îl vizăm abordează anumite lucruri; aici Social Media devine un canal unde ne putem ține aproape publicul și o sursă de topicuri pentru conținut actual și optimizat (personalizat) pentru utilizatorii noștri.

2. SEO tehnic – despre User Experience sau cum aflăm dacă utilizatorii au o experiență plăcută pe site-ul nostru

În principiu, platformele „custom” sau de tip „open source” pentru dezvoltarea website-urilor, fie că sunt de tip ecommerce, catalog online, de prezentare servicii sau de conținut (bloguri sau site-uri media), vin la pachet cu soluții integrate pentru optimizarea tehnică, de la redirectări automate și viteză de încărcare, la elemente de navigabilitate sau uzabilitate.

Din experiență am învățat însă, că o auditare tehnică a unui website, cu tool-uri specifice care pot să raporteze erorile din codul site-ului și resursele care blochează indexarea completă a site-ului, trebuie făcută la fiecare 3 luni sau maxim 6 luni.

Este importantă și monitorizarea comportamentului site-ului în Google cu instrumentele din Search Console. Aici putem să vedem gradul de indexare al site-ului, ranking-ul, dar și parametri mai noi ce țin de User Experience.

RankBrain sau Inteligența artificială Google nu se raportează numai la conținut, ci și la cât de eficientă și de ușoară este navigarea utilizatorilor pe site-ul nostru.

Google a completat gama de parametri care pot să măsoare gradul de satisfacție al utilizatorilor ce accesează un website, cu 2 parametri noi, pe care îi găsim în Search Console, la secțiunea „Core Web Vitals”:

Cumulative Layout Shift (CLS) – evalueaza modul în care se încarcă paginile din site (fiecare tip de layout) și stabilitatea acestora / funcționarea pe Mobile; o valoare optimă a coeficientului CLS este sub 0.1.

Largest Contentful Paint (LCP) – evalueaza timpul de încărcare și de afișare pentru conținutul principal din pagina respectivă; un timp optim de încărcare a conținutului principal al unei pagini (în jur de 75% din pagină) este de 2.5 secunde.

3. Backlink-urile

Profilul de backlink-uri este în continuare foarte important în procesul de optimizare și promovare online a unui website. Știm deja că Google rulează algoritmi care verifică, măsoară și, după caz, nu ia în considerare sau penalizează backlink-urile de tip SPAM, generate automat, irelevante pentru conținutul paginii web în care sunt plasate sau al paginii web către care fac trimitere.

Dar, lucrurile au evoluat și pe acest segment, odată cu algoritmul RankBrain. Nu mai este suficient să avem backlink-uri de pe domenii web variate și plasate în articole sau advertoriale cu un conținut unic și comercial.

RankBrain, Inteligența Artificială Google, poate să înțeleagă mai bine și să aprecieze relevanța unui domeniu web care trimite backlink-uri către site-ul nostru, dar și relevanța conținutului, valoarea acestuia pentru utilizatori.

De aceea este recomandată auditarea periodică a profilului de backlink-uri, eventual eliminarea link-urilor care nu mai sunt relevante – site-urile / domeniile web de pe care vin aceste backlink-uri către site-ul nostru nu mai sunt de actualitate, ori pur și simplu, unele nu mai sunt active, nu mai există. Pierderea de backlink-uri valoroase, cu o autoritate mare poate să aibă drept consecință și scăderi in ranking.

Un aspect extrem de important, căruia trebuie să îi acordam mare grijă, este textul ancoră. Foarte recent, John Mueller, inginer Google Search, a răspuns la o întrebare legată de textul ancoră, iar răspunsul se referă atât la link-urile interne, cât și la backlink-uri:

“Google doesn’t necessarily treat longer or shorter anchor text any different when it comes to rankings. However, using more words in anchor text provides more context to Google about the page being linked to. And more context can indirectly impact rankings.”

Citește și: Despre backlink-uri, strategii de link-building și efectul acestora în ranking-ul Google

4. Structured Data – implementarea unui sistem de date structurate

Sistemul de date structurate este important pentru roboții Google, care vor putea să înțeleagă și să indexeze / să aprecieze corect conținutul paginilor web mult mai ușor și mai rapid – fie că vorbim de pagini de produs, servicii, rețete culinare sau despre site-uri de știri etc.

Google recomandă webmasterilor să implementeze datele structurate pentru toate componentele din site, de la profiluri social-media și date de contact, până la cărți și cursuri, evenimente, oferte de prezentare servicii, produse etc.

Cu ce completări au venit inginerii Google și trebuie să le notăm:

  • Unsupported Structured Data: Google nu citește schemele de date structurate pe care nu le recunoaște – este vorba despre datele structurate care nu apar în documentația Google.
    Deși lista de itemi din Schema.org este mult mai mare, Google va lua în considerare numai sistemul de itemi listați în documentația sa; se pare că folosirea altor itemi, în afara celor agreați de Google nu ajută site-ul în ranking.
  • Extra Structured Data: este vorba despre informații structurate care sunt evidente și un exemplu este „WebPage structured data”.

Sistemul de date structurate este eficient pentru indexarea și ranking-ul unei pagini dacă și conținutul este creativ și relevant. În plus, trebuie să notăm că este important, pentru a pune în evidență informații precum numere de telefon, date calendaristice, rating etc.

Citește și: Date Structurate: ce sunt, cum funcționează și cum le implementăm

Concluzii

Tehnicile SEO trebuie să avanseze pe măsură ce se avansează și RankBrain – “Machine Learning” sau mașina de învățare Google. Trebuie să înțelegem intenția de căutare, comportamentul utilizatorilor și să adaptăm tehnicile de optimizare și promovare la nevoile sau așteptările acestora.

Conținutul paginilor web trebuie să fie de foarte bună calitate, să răspundă intențiilor de căutare, să fie utili și să asigure – din punct de vedere tehnic – o experiență foarte bună la navigarea în site și accesarea conținutului.

Info

Google: Structured Data is an Extremely Light Signal (Roger Montti / December 7, 2020)

Here Is How Google May Use Machine Learning During Crawling (Barry Schwartz / Nov 12, 2020)

How Machine Learning Is Changing SEO & How to Adapt (Winston Burton, September 16, 2020)

Complete Guide to the Google RankBrain Algorithm (Dave Davies / September 02, 2020)

Practical Introduction to Machine Learning for SEO Professionals (Hamlet Batista / May 8, 2020)